Kategorier
Övernattningar

Fjäll, mygg, lill-Månke och hjortonblommor

I början av Juli åkte vi till min pappas stuga i Rajastrand som ligger ca 3,5 mil i från Borgafjäll i södra Lappland/Sapmi. Det är första gången vi åker upp som familj.

Sedan förra sommaren har jag planerat att åka till Borgafjäll. Förra året skulle vi åka upp men då var det så kallt och dåligt väder. Ruben var endast 1,5 år och vi kände inte att det var ett bra läge.

Så äntligen kom vi oss iväg. Vi tog en tur till Lill-Månkes stuga som egentligen hette  Magnus Vigilius Fjällström född 1856. Han var enligt uppgift 120 cm lång och ansett som Skandinaviens minsta same. Vid foten av Njuktjere bosatte sig Lill-Månke och timrade stugan som står där idag.

Stugan sköts av Risbäcks hembygdsförening som gör ett strålande jobb. I stugan finns ett sovrum med två sängar, ett kök med kamin och hushållsgeråd. Det fanns ved i stugan och vi passade på att såga och klyva ved när vi var där.

Vandringen upp till stugan går uppför genom skogen, här fanns en armé av mygg. Vi stannade för en fika vilket gav oss en del bekymmer då de kunde bita sig genom våra kläder. Vi hade med oss myggmedel som skulle kunna användas på barn under 3 år men den ena hade ingen effekt alls (Noskitos) och den andra var ett stift från US622 som fungerade bra men det var svårt att få det att täcka.

Bitvis var det svettig genom skogen men när vi kom upp på myren och fick friska vindar på oss var det värt. Det fanns hjortonblommor så långt ögat kunde se!

Vår tanke var att vi skulle tälta men när vi såg hur bra stugan var övernattade vi där. Sova vid foten av fjället gjorde gott för själen. Dagen efter gick vi på topptur och njöt av den otroliga utsikten som är svår att fånga på bild.

Efter vi vandrat tillbaka till bilen, åkte vi till Borgafjäll och åt på Snowcamp där vilket var som en dröm. Jättegott och väldigt trevlig kvinna som jobbade där i restaurangen. Rekommenderar stället när ni är där. Sen åkte vi och tittade på Borgahällan, så mäktig.

Saknar fjället, saknar harmonin, saknar enkelheten.

2 svar på ”Fjäll, mygg, lill-Månke och hjortonblommor”